Σεμινάρια Αστρονομίας-Αστροφυσικής, 2015-2016

News » Σεμινάρια Αστρονομίας-Αστροφυσικής, 2015-2016
Posted on 29 Oct 2015 10:34

Η ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΛΙΒΑΔΕΙΑΣ διοργανώνει Σεμινάρια Αστρονομίας-Αστροφυσικής, σε συνεργασία με τον σύλλογο ΦΙΛΟΙ ΤΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ ΛΙΒΑΔΕΙΑΣ.

Προεγγραφές: μέχρι Δευτέρα 2/11/2015
Αίτηση συμμετοχής: https://goo.gl/Jh1WBU
Εισηγητής: Αντώνιος Αντωνίου, αστροφυσικός
Επιδιωκόμενο κοινό: Ενήλικες και Έφηβοι
Περίοδος διεξαγωγής: 2015-2016
Κάθε πότε: Ανά ενάμισυ μήνα - Σάββατο ή Κυριακή (Update http://liblivadia.wikidot.com/news:271)
Συναντήσεις: 4
Διάρκεια κάθε συνάντησης: 2 ώρες
Κόστος εγγραφής: 20 € (10 €, για τα ταμειακώς εντάξει για το 2015 μέλη του συλλόγου)

(Οι ημερομηνίες θα ανακοινωθούν σύντομα)

fb-cover-astronomy.jpg

1η Διάλεξη: Ο κόσμος των πλανητών

Ο κόσμος των πλανητών είναι μια σφιχταγκαλιασμένη οικογένεια μέσα στην οποία κυριαρχεί και βασιλεύει ο ζωοδότης Ήλιος. Γύρω του στριφογυρίζουν υπάκουα οι εννιά «θεοί»- πλανήτες. Γύρω από τους πλανήτες, φτιαγμένοι από το ίδιο υλικό, στριφογυρίζουν οι δορυφόροι τους. Καθώς ο πλανητικός χορός συνεχίζεται στους αιώνες, οι κομήτες σαν ουράνια πυροτεχνήματα, από καιρό σε καιρό χαράζουν δρόμους λαμπρούς και ανεξερεύνητους. Πόσα μυστήρια, φόβους και ελπίδες κρύβει η ουράνια αυτή οικογένεια; Πολλά από τα πολύ καλά κρυμμένα μυστικά της θεϊκής αυτής πλανητικής παρέας θα αποκαλύψουμε στην επόμενη συνάντησή μας.

2η διάλεξη: Το «μυστηριώδες» άστρο των Χριστουγέννων

(προστέθηκε 6/11/15)
Περίληψη: Είναι αλήθεια ότι κάθε χρόνο που η ανθρωπότητα γιορτάζει τη Γέννηση του Θεανθρώπου, αναζωπυρώνεται το ενδιαφέρον του κοινού για εκείνο το Άστρο που οδήγησε τους σοφούς μάγους της Ανατολής στην ταπεινή φάτνη που γεννήθηκε ο Σωτήρας του κόσμου.
Όμως, πρέπει να πούμε, το περίφημο άστρο της Βηθλεέμ φαίνεται πως για περισσότερα από 2000 χρόνια περίπου μετά την αναφορά της εμφάνισής του, κρατεί ακόμα αρκετά καλά τα μυστικά του. Είναι γεγονός ότι η διεθνής βιβλιογραφία έχει κατακλυστεί από χιλιάδες άρθρα και εκατοντάδες βιβλία, που –καθένα με τον τρόπο του– παρουσιάζει τη δική του εκδοχή και παρέχει τις δικές του πληροφορίες γι’ αυτό το δυναμικό σύμβολο των Χριστουγέννων. Εκ των πραγμάτων, λοιπόν, σήμερα υπάρχει ένα μεγάλο πλήθος αναφορών, που μας δίνει τη δυνατότητα μιας αρκετά σοβαρής συλλογής θέσεων και απόψεων, τουλάχιστον όσον αφορά το γενικότερο επιστημονικό κύρος τους.
Στην Καινή Διαθήκη, η ύπαρξη του Άστρου αναφέρεται από τον Ευαγγελιστή Ματθαίο στο ευαγγελικό ανάγνωσμα που ακούμε στη Χριστουγεννιάτικη Θεία Λειτουργία. Είναι η περικοπή που προκάλεσε και προκαλεί μεγάλη διαμάχη για τη φύση του φαινομένου εδώ και εκατοντάδες χρόνια.
Τα ερωτήματα που προβάλλουν είναι πολλά. Πώς ξεκίνησε ιστορικά η προσπάθεια ερμηνείας του άστρου ως ενός φυσικού-αστρονομικού φαινομένου; Ήταν πράγματι φυσικό φαινόμενο και αν τι; Μήπως δεν υπήρξε καν; Ποια η θέση της Ορθόδοξης Ανατολικής Εκκλησίας; Τελικά τι ήταν το περίφημο αυτό άστρο των Χριστουγέννων; Στο σημαντικό και συνάμα επίκαιρο αυτό θέμα επιχειρείται μια σφαιρική αλλά ταυτόχρονα και μια διαφορετική προσέγγιση.

3η Διάλεξη: Ένα αστέρι πεθαίνει

Στη φύση υπάρχει μια νομοτέλεια. Οτιδήποτε σε αυτήν, γεννιέται, ζει και πεθαίνει. Η νομοτέλεια αυτή έχει, θα λέγαμε, καθολική ισχύ. Από αυτήν τη «μοίρα» δεν ξεφεύγουν ούτε τα άστρα. Ένα άστρο «γεννιέται», «ζει» και «πεθαίνει». Από ποιους φυσικούς νόμους διέπεται όλη αυτή η διαδικασία; Ποιες ακραίες καταστάσεις τη συνοδεύουν; Ποια μορφή μπορεί να έχει ένα «αστρικό πτώμα»; Τι είναι μελανή οπή (μαύρη τρύπα); Πολλά από αυτά τα εξαιρετικά ενδιαφέροντα αστρικά φαινόμενα θα συζητήσουμε στην επόμενη συνάντησή μας.

4η Διάλεξη: …και εγένετο φως

Περίληψη: Είναι γεγονός αναμφισβήτητο ότι τα τελευταία εκατό χρόνια η γνώση του ανθρώπου γύρω από τα μυστήρια του έναστρου ουρανού βελτιώθηκε σημαντικά με τη χρήση σύγχρονων αστρονομικών οργάνων καταγραφής και επεξεργασίας της ακτινοβολίας των άστρων. Τα υπερσύγχρονα αυτά αστρονομικά όργανα δεν βρίσκονται πλέον μόνο μέσα στους πύργους των Αστεροσκοπείων, αλλά και στο εσωτερικό διαστημοπλοίων ή τεχνητών δορυφόρων, στέλνοντας στη Γη τις πολύτιμες πληροφορίες τους για όσα συμβαίνουν στα πέρατα του Σύμπαντος.
Το ουσιαστικό πρόβλημα, όμως, παραμένει ως έχει. Οι γνώσεις μας εξακολουθούν να είναι ελάχιστες και αδυνατούν να δώσουν μια τελική απάντηση σε μια σειρά ερωτημάτων, που απασχολούσαν την ανθρώπινη σκέψη χιλιάδες χρόνια πριν από τη γέννηση του Χριστού. Πώς γεννήθηκε το Σύμπαν; Τι υπήρχε πριν υπάρξει η Δημιουργία; Τι συνέβη τις πρώτες στιγμές; Πώς εξελίσσεται και πού θα καταλήξει το γιγαντιαίο αυτό δημιούργημα;
Ας προσπαθήσουμε να αποκωδικοποιήσουμε τον κοσμικό αυτό κώδικα και έτσι, κοιτάζοντας προς τα πάνω και χωρίς καμιά αλαζονική διάθεση, να μπορέσουμε να προχωρήσουμε προς μια πληρέστερη κατανόηση του κόσμου. Το κέρδος μας, σε κάθε περίπτωση, θα είναι μεγάλο.

5η Διάλεξη: Το Σύμπαν πέρα από την ανθρώπινη λογική

Περίληψη: Ζούμε σε έναν υπέροχο πλανήτη. Πανδαισία χρωμάτων και ήχων, μια φύση θεϊκή. Ένας ουρανός μαγευτικός. Ένα υπέροχο Σύμπαν.
Ποια μορφή όμως έχει αυτό το Δημιούργημα; Είναι άπειρο; Το αντιλαμβανόμαστε με τις αισθήσεις μας ολόκληρο; Το μετράμε πλήρως με τα όργανά, τα οποία είναι επέκταση των αισθήσεών μας και της ανθρώπινης φυσιολογίας μας; Τα ερωτήματα αυτά αποτελούν μερικά από τα πιο πολυσυζητημένα προβλήματα της σύγχρονης Κοσμολογίας και Αστροφυσικής.
Σήμερα γνωρίζουμε ότι το Σύμπαν, έτσι όπως αυτό περιγράφεται από τη Γενική Θεωρία της Σχετικότητας, είναι ένας «τεράστιος» χώρος τεσσάρων διαστάσεων. Τριών χωρικών και μιας «χρονικής». Η ουσία όμως αυτής της χρονικής διάστασης δε συμπίπτει με το μέγεθος που έχουμε συνηθίσει να μετράμε στη Γη με τα ρολόγια μας και τα ημερολόγιά μας. Ο «χρόνος» είναι αναπόσπαστα «συνδεδεμένος» με το χώρο δημιουργώντας αυτό που λέμε χωροχρονικό συνεχές. Είναι το μη αισθητό μας Σύμπαν, ο τετραπέρατος κόσμος μας, το Σύμπαν πέρα από την ανθρώπινη λογική μας. Ένας τετραδιάστατος χωροχρόνος που η γνωστή μας από τα σχολικά μας χρόνια Ευκλείδεια Γεωμετρία αδυνατεί να τον περιγράψει. Ένας κόσμος που περιγράφεται από μιαν άλλη, πλήρως γενικευμένη γεωμετρία, τη γεωμετρία Ρήμαν (Riemann). Αξίζει τον κόπο να χαθούμε στα μονοπάτια του.

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΙΣΗΓΗΤΗ
Ο Αντώνης Αντωνίου γεννήθηκε στην Κύμη Ευβοίας.

CV-photo.jpg

Σπούδασε Μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στα Μαθηματικά και στην Αστροφυσική στη Γερμανία και στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Είναι Διδάκτωρ Αστροφυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Ανήκει στο ερευνητικό τμήμα Αστρικής Φασματοσκοπίας του Τομέα Αστροφυσικής – Αστρονομίας- Μηχανικής του Πανεπιστημίου Αθηνών με εντεταλμένο ερευνητικό αντικείμενο τους θερμούς αστέρες εκπομπής. Παράλληλα είναι επιστημονικός διευθυντής της Εστίας Γνώσης Χαλκίδας. Έχει διδάξει, επίσης, ως επισκέπτης διδάσκων, Εφαρμοσμένα Μαθηματικά στο Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Τηλεπικοινωνιών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.
Περισσότερες από 80 επιστημονικές εργασίες (Δεκέμβριος 2014) του έχουν δημοσιευθεί σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά και σε πρακτικά διεθνών συνεδρίων με κριτές.

Έχει δώσει πάρα πολλές διαλέξεις, ως προσκεκλημένος ομιλητής, σε ημερίδες επιστημονικού και ευρύτερου πολιτιστικού περιεχομένου καθώς και σειρά εκπομπών-συνεντεύξεων σε ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς

Είναι μέλος πολλών επιστημονικών ενώσεων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Περισσότερα: http://antonios-antoniou.gr/short-cv

αξιολόγηση: 0+x

Latest Blog:

Δηλώσεις συμμετοχής: https://bit.ly/3fqqsBb

ΔΙΟΡΓΑΝΩΤΕΣ:
- ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΛΕΒΑΔΕΙΑΣ
- Ομάδα Φωτογραφίας της Βιβλιοθήκης Λιβαδειάς

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: τηλ. 2261029617 & 6934312101 (κ. Δαμιανός Μωραΐτης) (read more…)