Μυθολογικό εργαστήρι: ΕΛΙΚΩΝΙΑΔΕΣ ΜΟΥΣΕΣ

News » Μυθολογικό εργαστήρι: ΕΛΙΚΩΝΙΑΔΕΣ ΜΟΥΣΕΣ
Posted on 12 Jan 2015 12:47

Το 1ο τμήμα του Μυθολογικού Εργαστηρίου στις συναντήσεις του στις 29-11 και 13-12, επεξεργάστηκε μύθους σχετικούς με τις Ελικωνιάδες Μούσες, τις κόρες του Δία και της Μνημοσύνης.

Ο Ησίοδος στο έργο του «Θεογονία» αναφέρει ότι ο Δίας, ο πατέρας των θεών και των ανθρώπων, κάποτε είδε την πανέξυπνη Τιτανίδα Μνημοσύνη, κόρη του Ουρανού και της Γης, θαμπώθηκε από την αξεπέραστη ομορφιά της, την ξεγέλασε και κοιμήθηκε μαζί της για εννιά διαδοχικές νύχτες. Ένα χρόνο μετά η Μνημοσύνη γέννησε εννιάδυμα, στην Πιερία, κοντά στον κορυφή του Ολύμπου: εννιά κόρες, τις Κλειώ, Ευτέρπη, Θάλεια, Μελπομένη, Ερατώ, Τερψιχόρη, Πολύμνια, Ουρανία, Καλλιόπη, που τις μάγευε όλες η μουσική, η ποίηση και που από τότε αποτέλεσαν μια λαμπρή χορωδία.

mouses.png

Η Μνημοσύνη τις έδωσε στη Νύμφη Εύφημη να τις μεγαλώσει και όρισε δάσκαλό τους τον Απόλλωνα. Μεγάλωσαν έγιναν πολύ έξυπνες και ωραιότατες, δεν τις ενδιέφεραν οι ανθρώπινες ασχολίες, γι’ αυτό αναζητούσαν έναν ήσυχο τόπο για να αφιερωθούν στις πνευματικές τους αναζητήσεις.

Ο Απόλλωνας τις έφερε στο μεγάλο και όμορφο βουνό, τον Ελικώνα, στην τοποθεσία που ήταν και ο παλαιότερος βωμός του Δία, δίπλα στην πηγή την Ιπποκρήνη, γι’ αυτό και ονομάστηκαν Ελικωνιάδες Μούσες. Περνούσαν τον περισσότερο καιρό τους με τον Απόλλωνα. Αυτός έπαιζε τη λύρα του και ολόγυρά του κάθονταν οι Μούσες τραγουδώντας και παίζοντας και αυτές μουσικά όργανα. ‘Eψαλλαν ύμνους στο θεό και πατέρα τους Δία.

Ο Πλάτωνας αναφέρει ότι όταν γεννήθηκαν οι Μούσες και μαζί τους η ποίηση και η μουσική, κάποιοι θνητοί γοητεύθηκαν τόσο πολύ, που συνεχώς τραγουδούσαν, ξεχνούσαν να φάνε και να πιούνε κι έτσι πέθαιναν σιγά σιγά, χωρίς να υποφέρουν. Απ' αυτούς κατάγονται τα τζιτζίκια, που είναι προστατευόμενα των Μουσών και που συνεχώς τραγουδούν ξεχνώντας πείνα, δίψα και κούραση, μέχρι να πεθάνουν.

Υπεύθυνη προγράμματος: Νιαβή Βασιλική
Εμψυχώτρια: Μπελεσάκου Κατερίνα

Περισσότερα για τις Ελικωνιάδες Μούσες στο blog: http://elikonion.blogspot.gr.

αξιολόγηση: 0+x

Latest Blog:

ΘΕΡΙΝΟ ΩΡΑΡΙΟ 2019 posted on 24 Jun 2019 13:09

ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΛΕΒΑΔΕΙΑΣ
ΘΕΡΙΝΟ ΩΡΑΡΙΟ 2019

ΣΑΝ ΔΕΣΜΗ ΑΠΟ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΑ
Σαν δέσμη από τριαντάφυλλα είδα το βράδυ αυτό.
Κάποια χρυσή, λεπτότατη
στους δρόμους ευωδιά.
Και στην καρδιά
αιφνίδια καλοσύνη.
Στα χέρια το παλτό,
στ’ ανεστραμμένο πρόσωπο η σελήνη.
Ηλεκτρισμένη από φιλήματα
θα ‘λεγες την ατμόσφαιρα.
Η σκέψις, τα ποιήματα,
βάρος περιττό.

Έχω κάτι σπασμένα φτερά.
Δεν ξέρω καν γιατί μας ήρθε
το καλοκαίρι αυτό.
Για ποιαν ανέλπιστη χαρά,
για ποιες αγάπες,
για ποιο ταξίδι ονειρευτό.

~Κώστας Καρυωτάκης (read more…)